Dlaczego żarówki reflektorów samochodowych przepalają się?

Już jakiś obowiązują przepisy nakazujące kierowcom jazdę z włączonymi światłami także w porze dziennej. Zastanówmy się, dlaczego żarówki w samochodach często się przepalają. Czy to że pracują nieprzerwanie to główny powód częstych awarii? Sprawdźmy czego nie lubią Twoje żarówki.

  1. Błędy w doborze i montażu żarówek mogą skutkować ich częstymi awariami. Na przykład lampy halogenowe nie lubią tłustych śladów, dlatego zaleca się aby wymieniać je w rękawiczkach. Powstające zanieczyszczenia niezwykle łatwo przylegają do szkła i ograniczają odprowadzanie ciepła wydzielającego się w ogromnych ilościach wewnątrz żarówki.
  2. Wybierając żarówki do auta, należy wybierać produkty o zwiększonej jasności, a nie koniecznie mocy. Dzięki temu samochód będzie lepiej widoczny na drodze w ciągu dnia, a także poprawi się widoczność w ciemności. Postępuj zgodnie z zaleceniami producenta.
  3. Jeśli uszczelka bądź osłona reflektorów zostanie uszkodzona, wilgoć może bez przeszkód dostawać się do wnętrza, co znacząco skraca trwałość komponentów oświetleniowych. Problem ten jest stosunkowo łatwy do zidentyfikowania. Brak prawidłowego uszczelnienia powoduje regularne parowanie wewnątrz obudowy oświetlenia. Ponadto, kurz i zanieczyszczenia, które przypadkowo dostają się do środka i osadzają się na żarówkach, stają się czynnikiem negatywnie wpływającym ich wydajność.
  4. Inną przyczyną skrócenia żywotności żarówek, jest zbyt wysokie napięcie w instalacji pojazdu czyli wadliwa praca regulatora napięcia. Jeśli regulator wytwarza 15-16 V, wówczas żarówki będą stale się przepalać. Optymalne dla nich napięcie wynosi 13,2 V, ale nie więcej niż 14,6 V. Przy wyższym napięciu żarówki oczywiście będą świecić jaśniej, ale kosztem zmniejszenia ich żywotności.
  5. Zbyt późna wymiana przepalonych żarówek. Przy każdym wadliwym źródle światła napięcie w sieci wzrasta o 0,05 - 0,1 wolta. Stanowi to poważne obciążenie układu elektrycznego i potencjalnie skraca żywotność działających jeszcze prawidłowo żarówek.
  6. Uruchamianie silnika samochodu z włączonymi światłami mijania może również powodować konieczność częstej wymiany tych elementów. Napięcie w pierwszych sekundach po odpaleniu nie jest stabilne, a jego wzrost zaledwie o 5% skraca żywotność żarówek średnio o 40-45%.
  7. Następnym problemem, który może skutkować częstą koniecznością wymiany oświetlenia w samochodzie, są słabe mocowania reflektorów. Ich głównym celem jest stabilizacja, która ma zapobiec wibracjom, które mogą prowadzić do drgań żarówek, co jest szczególnie niekorzystne ze względu na delikatność elementów żarowych. Dlatego ważne jest, aby unikać zbyt mocnych wstrząsów, na przykład uderzeń w pokrywę maski czy jazdy z dużą prędkością po nierównych i szutrowych drogach. Ponadto, twarda charakterystyka zawieszenia również nie sprzyja wydłużeniu trwałości systemu oświetleniowego w samochodzie.
  8. Niektóre żarówki przepalają się po prostu częściej i nie jest to związane z producentem czy też słabą jakością produktu ale z charakterystyką samochodowej elektroniki. Światła mijania umieszczone po lewej stronie kierowcy przepalają się częściej niż te po prawej stronie. Wynika to z faktu, że przewody biegnące od jednostki przełączającej do reflektorów mają różną długość i odpowiednio różną rezystancję. Ilość prądu jest odwrotnie proporcjonalna do wielkości oporu. Oznacza to, że jeśli do lewego reflektora doprowadzony zostanie o połowę krótszy przewód niż do prawego, a faktycznie tak jest, wówczas prąd rozruchowy popłynie do niego dwukrotnie większy, co może doprowadzić do awarii.