Test opon całorocznych 195/65 R15 Tyre Review 2023

Przed nadchodzącym sezonem zimowym 2023/2024, brytyjski magazyn branżowy Tyre Reviews przeprowadził test dziesięciu opon całorocznych w popularnym rozmiarze 195/65R15. W ramach tego kompleksowego testu, opony całoroczne zostały poddane serii testów na różnych rodzajach nawierzchni, w tym na zaśnieżonych, mokrych i suchych drogach. Ponadto, dokonano oceny komfortu jazdy, poziomu hałasu oraz oporów toczenia tych opon. Aby ocenić, jak opony całoroczne radzą sobie na śniegu i suchym asfalcie w porównaniu z dedykowanymi oponami zimowymi i letnimi, przetestowano je wraz z dwoma referencyjnymi modelami: oponą letnią (Hankook Kinergy Eco 2) i oponą zimową (Hankook Winter icept RS2).

Sucha nawierzchnia

Na suchym asfalcie spodziewano się, że opona letnia będzie najlepsza, a opona zimowa niemal najgorsza. Teoretycznie obecność lameli, niezbędnych elementów bieżnika opon całorocznych, zmniejsza przyczepność na suchej nawierzchni w porównaniu do opon letnich, co potwierdziło się w praktyce. Najkrótszą drogę hamowania osiągnęły opony Michelin, tuż za nimi uplasowały się opony Kleber. Hankook uzyskał znakomity wynik i zajął trzecie miejsce, a Vredestein Quatrac była czwarta. Wynik opony Uniroyal wydaje się być logiczny, jeśli spojrzeć na wzór bieżnika, który przypomina opony zimowe, co wpłynęło na jej wynik w teście.

Jeśli chodzi o test prowadzenia, znowu Hankook i Goodyear zajęły czołowe pozycje, a ich wyniki były jeszcze lepsze niż wyniki opon letnich. Obie opony zachowywały się przewidywalnie w prowadzeniu, chociaż zachowanie opon całorocznych na suchej nawierzchni nie jest ich główną zaletą. Trzecie i czwarte miejsce przypadły oponom Michelin i Vredestein, które były tylko nieco za czołówką. Opona Vredestein miała poprawne prowadzenie, ale występowała nierównowaga obciążenia między osiami przednią i tylną. Natomiast opona Michelin, jak zwykle, charakteryzowała się silną podsterownością i nerwowymi reakcjami na agresywne ruchy kierownicą.

Pięty w kolejnoiści Falken charakteryzuje się ostrym sterowaniem, ale przekazuje niewiele informacji zwrotnej, choć ogólnie jest to dobra opona. Firestone i Leao zajęły szóste miejsce, ale ich zachowanie jest zupełnie różne. Opona Firestone jest dobrze wyważona i łatwa w prowadzeniu, podczas gdy opona Leao wydaje się być mniej responsywna i potrzebuje więcej czasu na reakcję na polecenia układu kierowniczego. Jednak ostatecznie uzyskały podobne czasy. Ósme i dziewiąte miejsce przypadły oponom Kleber i Toyo, a opona Uniroyal ponownie zajęła dziesiąte miejsce.

Mokra nawierzchnia

W testach na mokrej nawierzchni, Hankook pokazał się jako lider pod względem hamowania, co stanowiło ogromny atut w kwestii bezpieczeństwa. Jednakże, gdy przyszło do testów aquaplaningu, niestety nie poradził sobie zbyt dobrze. Ten wynik wpłynął negatywnie na ogólną ocenę prowadzenia na mokrej drodze. Hankook znalazł się na przedostatnim miejscu pod względem właściwości prowadzenia na mokrej nawierzchni, głównie z powodu silnej podsterowności. Choć pod względem bezpieczeństwa jest to pozytywna cecha, która może zapobiec poślizgom, to jednak przy dynamicznej jeździe staje się to poważną wadą. Dodatkowe sekundy na okrążeniu mogą oznaczać stratę konkurencyjności w wyścigach lub po prostu mniej satysfakcjonującą jazdę na mokrej drodze.

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 zajmował drugie miejsce pod względem hamowania na mokrej nawierzchni, co jest bardzo imponujące. Dodatkowo, opona ta wykazywała dobrą odporność na aquaplaning i osiągała najszybsze czasy na okrążeniu. Goodyear cieszy się dobrą przyczepnością i szybką reakcją układu kierowniczego. To oznacza, że Vector 4Seasons Gen-3 zapewnia nie tylko bezpieczeństwo, ale także satysfakcjonujące doznania z jazdy na mokrej nawierzchni. Kleber i Michelin znów znalazły się na zbliżonych pozycjach. Oba modele osiągały lepsze wyniki w testach hamowania na mokrej nawierzchni, co jest ważnym aspektem bezpieczeństwa. Jednakże, obie opony miały pewne problemy z prowadzeniem, głównie z powodu podsterowności. Niemniej jednak, oba modele wykazały się bardzo dobrą odpornością na aquaplaning, co stanowi istotne zabezpieczenie przed niebezpiecznymi poślizgami na mokrej drodze. Warto więc zastanowić się nad tymi czynnikami przy wyborze opon.

Testy na śniegu

W testach na śniegu, nawet najtańsza opona osiągnęła zadowalające wyniki. Jej czas okrążenia wynosił poniżej półtorej minuty, co oznacza, że był tylko o siedem sekund gorszy od wyniku osiągniętego przez oponę zimową. Niemniej jednak, warto podkreślić, że oceny te to suche liczby, a wrażenia subiektywne są równie ważne. Opona Leao subiektywnie sprawiała wrażenie wolniejszej od konkurentów na śniegu. Miał niewielką rezerwę przyczepności na granicy, co skutkowało nagłymi poślizgami, które można było szybko zgaszać po dodaniu gazu. Choć czas okrążenia nie był znacząco gorszy, to odczucia podczas jazdy mogą wpłynąć na komfort i poczucie bezpieczeństwa kierowcy. Dlatego warto wziąć pod uwagę zarówno wyniki testów, jak i subiektywne doświadczenia podczas wyboru opon na śnieg.

W rankingu od końca znaleźli się producenci opon, tj. Toyo, Hankook, Uniroyal i Falken, których czasy okrążeń mieściły się w granicach 5 procent. Warto przyjrzeć się bliżej ich charakterystykom. Toyo opona była uznana za trudną w prowadzeniu na śniegu. Wykazywała ostre reakcje układu kierowniczego i równowagę sprzyjającą nadsterowności. W praktyce oznacza to, że po przekroczeniu granic przyczepności, trwało znacznie więcej czasu, aby odzyskać kontakt z drogą. Opona ta może być wymagająca dla kierowców ze względu na jej charakterystyczne zachowanie podczas jazdy.

Opony Hankook i Uniroyal były łatwiejsze w prowadzeniu na śniegu, charakteryzując się przewidywalnością i stabilnością. Ich balans był skoncentrowany na bezpiecznej podsterowności, co oznacza, że były bardziej stabilne podczas jazdy na śniegu. Falken, chociaż zajął szóste miejsce, wykazywał pewne podobieństwo do Toyo pod względem równowagi i stabilności. Oznacza to, że zachowywał się mniej przewidywalnie niż Hankook i Uniroyal podczas jazdy na śniegu. Na piątym miejscu znalazły się opony Vredestein, które charakteryzowały się doskonałym wyważeniem i dobrą przyczepnością na śniegu. To oznacza, że były stabilne i zapewniały pewność siebie kierowcy podczas jazdy na oblodzonej nawierzchni. Warto też zauważyć, że cała pierwsza czwórka opon prezentuje się bardzo dobrze zarówno pod względem wyników pomiarów, jak i subiektywnej oceny.

Goodyear i Firestone zajęły zasadniczo trzecie miejsce w rankingu. Oba te produkty oferowały niesamowite właściwości prowadzenia pojazdów. Subiektywnie rzecz biorąc, Goodyear wydaje się mieć niewielką przewagę nad Firestone. Opony Goodyear były bardziej stabilne z tyłu i zapewniały większą przyczepność z przodu, co sprawiało, że jazda była bardziej pewna i komfortowa. Na zakończenie testów, wyróżniono dwa modele, które zasłużyły na pierwsze miejsce pod względem prowadzenia na śniegu. Michelin i Kleber wykazały się doskonałymi wynikami na śliskich nawierzchniach, co czyni je najlepszymi wyborami w tej kategorii. Obie marki charakteryzują się przede wszystkim doskonałą przyczepnością przy wchodzeniu w zakręty, co stanowi kluczowy czynnik dla bezpieczeństwa na oblodzonych drogach. Dodatkowo, opony Michelin i Kleber zachowały stabilność na oblodzonych odcinkach toru, co jest istotne dla komfortu i pewności prowadzenia pojazdu w trudnych warunkach zimowych.

Zestawienie wyników testu opon całorocznych w rozmiarze 195/65R15

Testowany model Śnieg Mokra nawierzchnia Sucha nawierzchnia Ogólna ocena
1 Michelin CrossClimate 2 195/65R15        
2 Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 195/65R15        
3 Hankook Kinergy 4S2 H750 195/65R15        
4 Kleber Quadraxer 3 195/65R15        
5 Vredestein Quatrac 195/65R15        
6 Firestone Multiseason 2 195/65R15        
7 Falken Euroall Season AS210 195/65R15        
8 Uniroyal AllSeasonExpert 2 195/65R15        
9 Toyo Celsius AS2 195/65R15        
10 Leao iGreen AllSeason 195/65R15