Test opon zimowych 235/55 R18 ACE/ARBÖ/GTÜ 2023

W nowym teście eksperci z Automobile Club of Europe (ACE) oraz ich partnerzy z Niemieckiego Inspektoratu Technicznego (GTÜ) i Austriackiego Automobilklubu (ARBÖ) postanowili dokładnie zbadać różnice między zimowymi oponami klasy premium a ich ekonomiczna alternatywą. W ramach tego badania przeprowadzono test opon zimowych w rozmiarze 235/55 R18, skupiając się na porównaniu siedmiu modeli premium i trzech przedstawicieli opon budżetowych.

Badania na śniegu odbyły się w Ivalo, w Finlandii, gdzie temperatura wynosiła -4,5°C. To idealne warunki do sprawdzenia, jak opony radzą sobie na trudnym, śliskim terenie. Jednak eksperci nie ograniczyli się tylko do testów zimowych. Aby dokładnie ocenić wydajność opon na suchej i mokrej nawierzchni, badania przeniesiono się na poligon testowy Goodyear w Mireval, we Francji, gdzie temperatura wynosiła od 13 do 18°C.

Testy na śniegu

W trakcie testów na śniegu, eksperci skupiali się przede wszystkim na ocenie właściwości trakcyjnych oraz drogi hamowania opon, czyli parametrów bezpośrednio wpływających na bezpieczeństwo. Okazało się, że żaden z uczestniczących modeli nie miał problemów z przyspieszaniem na zaśnieżonych drogach. Co ciekawe, podczas hamowania od prędkości 35 km/h wszystkie opony wykazały dobre wyniki, choć z niewielkimi różnicami. Ciekawą niespodzianką były tanie opony Austone, które w tej konkurencji wyprzedziły nawet renomowanego producenta opon Bridgestone stając na jednym stopniu podium z oponami Michelin.

Podczas testów prowadzenia na śniegu również nie stwierdzono skrajnie słabych wyników. Ponownie opony Austone zaskoczyły i prezentowały się na poziomie równym oponom Michelin. Eksperci podkreślili, że obie te marki zapewniają doskonałe prowadzenie, stabilność boczną oraz szybką reakcję na polecenia kierowcy, co czyni je liderami w tej kategorii. Opony Sailun zajęły ostatnie miejsce, ale ich wynik uznano za akceptowalny. Eksperci zauważyli, że choć opony te miały pewne niedoskonałości pod względem przyczepności i stabilności na zakrętach, zwłaszcza podczas podjazdów, to ogólna jakość prowadzenia była zadowalająca.

Eksperci zaznaczyli, że pozostałe opony biorące udział w teście opon zimowych 235/55 R18 również zachowywały się niezawodnie. W przypadku opon Goodyear i Nokian pojawiły się małe uwagi, które dotyczyły nieco zmniejszonej przyczepności podczas pokonywania zakrętów i podjazdów, co jednak nie wpłynęło negatywnie na ogólną ocenę tych opon.

Mokra nawierzchnia

W trakcie testu hamowania na mokrej nawierzchni obserwowano istotne różnice, które miały kluczowe znaczenie dla wyniku. Najlepiej wypadły opony Hankook, które zatrzymały samochód podróżujący z prędkością 80 km/h na dystansie 30,4 metra. Pozostałe opony potrzebowały na to zadanie od 32 metrów, a dwóm z uczestników całkowicie się to nie udało. Warto podkreślić, że opony budżetowe Fortuna i Austone nie radziły sobie z tym testem. Fortuna potrzebowała aż 41 metrów na zatrzymanie pojazdu, podczas gdy Austone osiągnęło wynik 38,2 metra. To znacząco gorsze wyniki w porównaniu do innych opon, co może stanowić poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa na mokrych drogach.

W testach prowadzenia sytuacja również była podobna, przy czym Bridgestone, Goodyear i Nokian w rozmiarze 235/55 R18 zajęły pierwsze miejsca. Tanie opony znacząco odstawały od liderów. Eksperci zaznaczyli, że osiągi Sailuna były “prawie akceptowalne”, jednak opony Austone i Fortuna spisały się znacznie gorzej, a ich słaba przyczepność może stanowić poważne ryzyko na mokrych drogach. Podczas oceny odporności na wzdłużny i poprzeczny aquaplaning, wyniki również były zauważalnie różne. Bridgestone najlepiej radził sobie w obu tych dyscyplinach, podczas gdy Fortuna i Austone miały znaczne trudności. Te testy jednoznacznie pokazują, że wybór odpowiednich opon może mieć istotny wpływ na bezpieczeństwo na mokrych drogach, zwłaszcza w trudnych warunkach.

Sucha nawierzchnia

Na suchej nawierzchni przeprowadzono test zatrzymywania pojazdu już od prędkości 100 km/h, i w tej kategorii wszyscy uczestnicy poradzili sobie dobrze z zadaniem. Niemniej jednak, droga hamowania Fortuny wyniosła aż 45,3 metra. W porównaniu do wskaźnika Michelin, który wyniósł 40,4 metra, można zauważyć, że Fortuna potrzebowała prawie pięć metrów więcej. Jeśli chodzi o prowadzenie na suchej nawierzchni, opony Hankook, Goodyear, Nokian, Pirelli, Bridgestone i Continental okazały się być najlepsze, oferując kierowcom pewność i kontrolę nad pojazdem. Michelin i Sailun, choć nie osiągnęły tak imponujących wyników, nadal zapewniły wysoki poziom bezpieczeństwa na suchym asfalcie.

Niestety, Fortuna i Austone wykazywały tendencję do podsterowności, miały trudności z prowadzeniem na zakrętach oraz reagowały wolniej i mniej precyzyjnie na ruchy kierownicą. To istotne aspekty, które mogą wpłynąć negatywnie na bezpieczeństwo podczas jazdy na suchych drogach. Dlatego wybierając opony, kierowcy powinni zwracać uwagę nie tylko na osiągi na mokrej nawierzchni, ale także na ich zachowanie na suchej nawierzchni, zwłaszcza w kontekście prowadzenia i drogi hamowania.

Werdykt

W klasyfikacji generalnej testu opon zimowych 235/55 R18 pierwsze miejsce przypadło oponom Bridgestone Blizzak LM005, których wyniki zdaniem ekspertów były bliskie ideału. To świadczy o ich wszechstronności i skuteczności w różnych warunkach. Następne miejsca zajęły opony Hankook i Michelin, co świadczy o ich wysokim poziomie bezpieczeństwa i osiągach. Chińska marka Sailun otrzymała ocenę “Warunkowo zalecana”, pomimo że była najgłośniejszą oponą w teście. Warto zaznaczyć, że pomimo tego mankamentu, nadal oferowała wystarczający poziom bezpieczeństwa.

Tanie opony Austone i Fortuna okazały się “kompletnym rozczarowaniem”. Choć dobrze radziły sobie na śniegu, to ich osiągi na mokrej i suchej nawierzchni pozostawiały wiele do życzenia. To ważne aby pamiętać, że przy wyborze opon cena nie powinna być jedynym kryterium, a bezpieczeństwo na drodze zawsze powinno być priorytetem.

Zestawienie wyników testu opon zimowych w rozmiarze 235/55 R18

Testowany model

Śnieg Mokra nawierzchnia Sucha nawierzchnia Opory toczenia Suma punktów
1 Bridgestone Blizzak LM005 235/55 R18 60 64 41 25 190
2 Hankook Winter i*cept evo3 X W330A 235/55 R18 61 62 43 21 187
3 Michelin Pilot Alpin 5 SUV 235/55 R18 63 57 42 24 186
4 Continental WinterContact TS 870 P 235/55 R18 60 56 42 25 183
5 Nokian Snowproof 2 SUV 235/55 R18 59 59 41 24 183
6 Goodyear UltraGrip Performance + SUV 235/55 R18 58 58 42 23 181
7 Pirelli Scorpion Winter 2 235/55 R18 59 56 42 23 180
8 Sailun Iceblazer Alpine Evo 1 235/55 R18 54 51 38 20 163
9 Austone SP-901 235/55 R18 63 24 36 26 149
10 Fortuna Winter SUV 235/55 R18 60 12 28 23 123

Podsumowanie

Na podstawie otrzymanych wyników stwierdzić można, że ceny opon dość trafnie odzwierciedlają ich jakość. Na szczycie tabeli znajdują się opony zimowe 235/55 R18, najdroższe na rynku, podczas gdy dół tabeli zajmują tańsze modele. Podczas zakupu opon warto wybierać marki i modele opon, które sprawdzają się we wszystkich warunkach, czyli te najbardziej wszechstronne. Be wątpienia podejście takie może przyczynić się do poprawy ogólnego bezpieczeństwa na drodze.