Test opon zimowych 255/45 R20 Auto Motor und Sport 2023

W pierwszym zimowym teście sezonu, eksperci z magazynu Auto Motor und Sport postanowili przetestować opony zimowe w rozmiarze 255/45 R20 czyli rozmiarze odpowiednim dla samochodów, takich jak Mitsubishi Outlander czy Tesla Model X. Wybór rozmiaru nie był oczywiście przypadkowy. Opony w rozmiarze 255/45 R20 stały się standardem w wielu dużych crossoverach, w tym także w pojazdach elektrycznych, takich jak Alfa Romeo Stelvio, Audi Q4 e-tron, Q5 i SQ5, Genesis GV60 i GV70, Mercedes EQC, EQS i GLC, Mitsubishi Outlander, Skoda Enyaq iV, Tesla Model X oraz innych podobnych modelach.

W 2023 roku na rynku pojawiły się trzy nowe modele opon w rozmiarze 255/45 R20, co skłoniło badaczy do rozszerzenia listy uczestniczących w teście opon. Obok już znanych opon zimowych, takich jak Bridgestone Blizzak LM005, Continental WinterContact TS 870 P, Michelin Pilot Alpin 5 i Vredestein Wintrac Pro, pojawiły się także opony Falken Eurowinter HS02 Pro i Goodyear UltraGrip Performance 3. Dodatkowo, firma Pirelli wprowadziła opony o oznaczeniu Elect, które są specjalnie dostosowane do użytku w pojazdach elektrycznych.

W wyniku rosnącej popularności samochodów elektrycznych na rynku europejskim, magazyn Auto Motor und Sport (AMS) zdecydował się przetestować opony pasujące zarówno do tradycyjnych modeli, takich jak Kia Sorento, jak i pojazdów elektrycznych takich jak Kia EV6.

Testy na śniegu

Testy opon zimowych zostały przeprowadzone w Laponii pod koniec lutego, kiedy to temperatury oscylowały w granicach od -3 do -10°C. W tych trudnych warunkach na śniegu najlepiej wypadły opony Michelin, które zdobyły pierwsze miejsce. Tuż za nimi uplasowały się opony Goodyear i Pirelli, które również prezentowały się bardzo dobrze w testach na śniegu. Opony Continental, Vredestein i Bridgestone również zostały docenione przez ekspertów, którzy zauważyli, że te marki “spisują się bardzo dobrze” w warunkach zimowych. To świadczy o ich zdolności do zapewnienia bezpieczeństwa i wydajności jazdy na śniegu. Dyscyplina na śniegu jest krytycznym miernikiem osiągów opony zimowej. Bridgestone Blizzak LM005 255/45 R20, mimo godnej pochwały skuteczności hamowania, ma nieco słabszą przyczepność, co wskazuje, że chociaż może skutecznie hamować, może mieć lekkie trudności podczas przyspieszania na zaśnieżonym terenie. Goodyear UltraGrip Performance 3 255/45 R20, dzięki swoim doskonałym właściwościom hamowania i prowadzeniu, wydaje się być oponą wybieraną przez tych, dla których priorytetem są osiągi na śniegu.

Z drugiej strony opony Falken wydają się mieć problem w tych trudnych warunkach. Wynik tej marki był poniżej oczekiwań w testach na śniegu, co sugeruje, że nie radzą sobie one tak dobrze jak pozostałe marki w tej konkretnej kategorii testowej.

Czy moment obrotowy i masa pojazdu wpływa na osiągi opon na śniegu?

Ciekawym wnioskiem z testu było to, że wyniki były całkowicie porównywalne zarówno w przypadku lżejszego, tradycyjnego Sorento, jak i ciężkiego EV6. Okazało się, że testowane opony w przypadku obu pojazdów zapewniały podobne osiągi na zaśnieżonym torze, pomimo większego momentu obrotowego pojazdu elektrycznego na starcie. Warto również zaznaczyć, że różnice wynikające z układu napędu pojazdów były minimalne i nie były zauważalne podczas codziennej jazdy. Jednak eksperci zwrócili uwagę, że zwiększona masa pojazdu elektrycznego (EV6) miała negatywny wpływ na przyczepność opony, szczególnie podczas pokonywania zakrętów i w czasie hamowania. Pomimo tego, pojazd EV6 nadal oferował zadowalające osiągi w testach opon, co dowodzi, że producenci opon coraz lepiej rozumieją rynek i dostosowują swoje produkty do potrzeb pojazdów elektrycznych.

Wyniki testu

W trakcie testów opon zimowych 255/45 R20 szczególną uwagę zwrócono na ich przyczepność na mokrej nawierzchni. Ocena tego parametru była kluczowym kryterium, przy czym jej waga wynosiła aż 35% całkowitej oceny. W tym kontekście wyraźnym liderem okazały się opony marki Bridgestone.

Miejsce 1 - Bridgestone Blizzak LM005

Opony zimowe Bridgestone Blizzak LM005 nie tylko osiągały doskonałe wyniki pod względem przyczepności na mokrej nawierzchni, ale także wykazały się bardzo dobrą wydajnością na suchej nawierzchni. Co istotne, opony Bridgestone realnie przyczyniły się do oszczędności paliwa, co wpłynęło na pozytywny bilans osiągów w testach. W rezultacie otrzymały one ocenę “Wzorową” i zwyciężyły w ogólnym rankingu konkurencji.

Miejsce 2 - Goodyear UltraGrip Performance 3

W teście opon zimowych 255/45 R20 drugie miejsce zajął model UltraGrip Performance 3 firmy Goodyear. Okazało się, że opony te wykazały się doskonałą przyczepnością na śniegu, co przewyższyło osiągi opon Bridgestone. Jednakże, Goodyear miały pewne problemy w innych kategoriach. W szczególności, opony te nie sprostały oczekiwaniom w zakresie hamowania na mokrej nawierzchni oraz efektywności energetycznej. To sugeruje, że choć były skuteczne na śniegu, mogą nie być najlepszym wyborem dla kierowców, którzy często jeżdżą po mokrych drogach.

Miejsce 3 - Michelin Pilot Alpin 5 SUV

Trzecie miejsce przypadło oponom Michelin Pilot Alpin 5 SUV. Okazało się, że nieźle radziły sobie na zaśnieżonych nawierzchniach, co sprawiło, że były konkurencyjne w tej kategorii. Ponadto charakteryzowały się ogólnie dobrym balansem parametrów, co oznacza, że nie wyróżniały się negatywnie w żadnym z testowanych aspektów. To sprawia, że opony Michelin mogą być atrakcyjnym wyborem dla kierowców, którzy cenią sobie wszechstronność i dobre ogólne osiągi w różnych warunkach.

Zestawienie wyników testu opon zimowych w rozmiarze 255/45 R20

Testowany model Śnieg Mokra nawierzchnia Sucha nawierzchnia Opory toczenia Ogólna ocena
1 Bridgestone Blizzak LM005 255/45 R20 7,5 9,9 9,4 7,1 9,2
2 Goodyear UltraGrip Performance 3 255/45 R20 8,9 8,7 9,1 7,6 8,7
3 Michelin Pilot Alpin 5 SUV 255/45 R20 10 7,9 8,5 8 8,6
4 Continental WinterContact TS 870 P 255/45 R20 8,1 7,4 8,4 7,2 8,2
5 Pirelli Scorpion Winter 2 255/45 R20 8,5 7,7 8,7 8 8,1
6 Vredestein Wintrac Pro  255/45 R20 7,6 7,9 7,8 8,6 7,6
7 Falken Eurowinter HS02 Pro 255/45 R20 5,8 7,8 7,3 8,6 6,1

Podsumowanie

Podsumowując, wybór opon zawsze zależy od indywidualnych potrzeb i warunków jazdy. Opony Goodyear UltraGrip Performance 3 255/45 R20 mogą być idealne dla tych kierowców, którzy często jeżdżą po śniegu, podczas gdy opony Michelin Pilot Alpin 5 SUV 255/45 R20 oferują ogólną wszechstronność i dobre osiągi w różnych warunkach. Ważne jest, aby uwzględnić własne preferencje i warunki jazdy podczas dokonywania wyboru opon na sezon zimowy.